You are hereAz úszás hatása a tartó- mozgató rendszerre

Az úszás hatása a tartó- mozgató rendszerre


Az úszás fő értéke az, hogy többféle betegségnél,- főleg mozgásszervi elváltozásoknál-különösebb módosítások nélkül, csupán a megfelelő úszásnem és az optimális terhelés megválasztásával már jelentős hatást érhetünk el. A pozitív hatás abból adódik, hogy a test függőleges helyzetből vízszintes helyzetbe kerül, valamint a víz felhajtó ereje miatt a gravitáció kevésbé érvényesül.

A felegyenesedett tartás miatt a legnagyobb terhet a láb viseli. Már iskolás korban igen nagy számban fordul elő a lábboltozat különböző elváltozása. A felső test súlyát a csípőízület, a keresztcsont valamint a lumbális gerincszakasz viseli. Itt is nagy számban fordulnak elő nagy fájdalommal járó elváltozások.

Az úszás és mindenféle vízben végzett gyakorlat tehermentesíti a lábat és a gerincet, ezért az egyik legalkalmasabb eszköz a mozgásszervi elváltozások kialakulásának megelőzésére, illetve a már kialakult elváltozások javítására, korrigálására.

Az úszás közben elfoglalt vízszintes testhelyzet azonban nemcsak a mozgásszervek részére jelent előnyös feltételeket, hanem a keringési rendszerre is. A statikai helyzet változása a szív munkáját is jelentősen megkönnyíti: könnyebb a vénás áramlás a szív felé és a szív is könnyebben keringteti a vért, mint álló helyzetben. Ily módon az úszás a keringési szervek rehabilitációjában is kedvezően felhasználható.

Az úszás értékét tovább növeli a légzőmozgással való szoros kapcsolata. Ebben a kapcsolatban a légzőszervek fejlesztése és rehabilitációja szempontjából fontos a hidrosztatikai nyomás mellkasra kifejtett hatása, mely segíti a kiadósabb kilégzést, és nehezítve a belégzést a légző izmokat kondicionálja. A tökéletesebb kilégzéssel nö a légzési volumen.

Az úszás egyike azoknak a sportágaknak, amelyek a legkedvezőbb mértékben befolyásolják a légzőrendszer funkcionális állapotát.

A vízben végzett mozgás hozzájárul az idegrendszer kedvező áthangolásához, a mozgáskoordináció javításához, valamint a fizikai teljesítő képesség növeléséhez.