You are hereTesttartás és a hétköznapok

Testtartás és a hétköznapok


Szokott Ön feszültséget, merevséget érezni nyak-, és vállizmaiban?

 

Rizikótényezők:

 

Manapság az ülő foglalkozást végzők közül kerül ki a legtöbb nyakpanaszos ember. Rontja a helyzetet, hogy a számítógép előtt ülnek a legtöbbet, és a képernyőt figyelő, előre helyezett fejtartás elindítja a problémákat. Jóval ritkább, nehéz súllyal dolgozók, illetve folyamatosan felfelé tekintő szakmák, mint pl. szobafestőknél is túlterhelődhet a nyak.

 

Figyelmeztető jelek:

-          nyaki fájdalom, vagy merevség a nap végére (rosszabb esetben folyamatosan)

-          gyakran ébred azzal, hogy elaludta a nyakát,

-          huzatra érzékeny a nyaka,

-          sportolás utáni nyakfájdalom, merevség,

-          nehezen fordítja oldalra a fejét

 

Miért okoz gondot a kissé előre helyezett, képernyőt figyelő testtartás?

Ebben a helyzetben teljesen eltorzulnak az optimális gerincgörbületek. A derék homorulata kiegyenesedik, sőt a leggyakrabban (előre) görbe lesz, a háta is görnyedt. Annak érdekében, hogy előre tudjon nézni, erőteljesen hátrafeszíti a felső nyaki szakaszból a fejet. Emellett a gépelés miatt tartani kell a kar súlyát, ami, ha órákon keresztül teszi, a csuklyás izom túlfeszülésével jár.

Tartósan megváltozott gerincgörbületek esetén, bizonyos szakaszai a gerincünknek túlterhelődnek, és a hitelesített időtartam előtt (20-30-40 évesen) már jelentkeznek a panaszok.

 

Jellemzően hibás testtartásunk:

 

A két váll a fülünk felé felhúzva, kicsit előre esve, görnyedt hát, előretolt fej, előre dugott áll. Merev, feszes csuklyásizom, feszes tarkó. A feszes izomzat miatt keringésromlás is létrejön, ami az előbb említetteken továbbront. Kialakulhat fejfájás, nyakfájás, szédülés, súlyos esetben karba sugárzó fájdalom.