Tanulást segítő kérdések és feladatok


  1. Miért olyan nehéz definiálni az anyagot?

  2. Mitől függ az anyag korpuszkuláris- ill. hullámjellegének dominanciája?

  3. Hogyan járultak hozzá az atomfogalom fejlődéséhez a görögök?

  4. Mi volt az alkímia? Segítette vagy gátolta a kémia fejlődését?

  5. Mivel járult hozzá az anyagról alkotott elképzeléseink fejlődéséhez Lomonoszov, Proust és Dalton?

  6. Milyen folyamatok révén stabilizálódhatnak az instabil izotópok?

  7. Milyen adatokkal jellemezhetők a radioaktív bomláskor keletkező α-, ß- és γ-sugarak?

  8. Miről ad felvilágosítást a felezési idő?

  9. Melyek a radioaktív sugárzás mérésének legfontosabb módszerei?

  10. Milyen hatásai vannak a radioaktív sugárzásnak?

  11. Mi a hasonlóság és mi a különbség az atombomba és az atomreaktor között?

  12. Melyek az atomreaktor fő részei?

  13. Mik a radioaktív sugárzás legjellemzőbb biológiai hatásai?

  14. Milyen célokra és hogyan használhatók a radioaktív sugárzás, ill. a radioaktív izotópok?

 

 

Kulcsszavak

korpuszkula, elemi részek, kölcsönhatás, erőtér, őselem, jatrokémia, flogiszton-elmélet, megmaradási törvények, "súlyviszony" törvények, atomfogalom, elektrolízis, radioaktivitás, atommag, izotóp, stabilizálódás típusai, α-, ß-, γ-sugárzás, bomlási sebesség, bomlási állandó, felezési idő, bomlási sor, elektroszkóp, csúcsszámláló, Geiger-Müller számláló, Wilson-féle ködkamra, buborékkamra, szilárdtest detektor, félvezető detektor, fotoemulzió, szpintariszkóp, szcintillációs számláló, dózis, atommagreakció, mesterséges radioaktivitás, maghasadás, magfúzió, annihiláció, atombomba, kritikus tömeg, atomreaktor, sokszorozódási tényező, mag-tüzelőanyag, moderátor, szabályozórúd, reflektor, hűtőközeg, védőberendezés